Stránka o Suzuki DR 350 "neverending story"
přidejte i vy své zkušenosti,úpravy,nápady,fotky ....
Všeobecný popis Tuning motoru
Technická data Tuning podvozku
Přehled modelů Doplňky
Klady a zápory Katalog náhr.dílů
Modelové kódy Dílenský manuál
E-shop DR 350 Fotogalerie
Všeobecný popis
    
  Suzuki vyslala do světa model DR 350 v sezoně 1990.
Díky svému pružnému motoru,nízké hmotnosti a odolnému podvozku si získalo oblibu mezi širokými vrstvami enduristů. Spolehlivost a nízká spotřeba patří k dalším trumfům DR-ka. Husqvarna a KTM se na silnici uvibrují do komatu ,XT-éčko trpí v terénu nadváhou,ale DR 350 zvládá obojí na výbornou.Nebojí se ani pouští a v roce 1994 dovezla Ivoše Kaštana až do Dakaru.Pro chlapy s postavou Romana Skamene vymysleli u Suzuki v roce 1992 model SHC (Seat Hight Control) se seřiditelnou výškou sedla a v roce 1994 byl zaveden elektrostartér (model SE). Díky svým prodejním úspěchům neuniklo DR-ko ani pozornosti ladičů a výrobců doplňků a tak není problém přidat motoru pár "koníků" navíc nebo zakoupit velkou nádrž na cestu mimo civilizaci . Až v roce 1996 vymysleli u Hondy podle stejného receptu XR 400.DR-ko si udrželo svou pozici až do roku 1999,kdy ho vystřídal ale velkou díru do světa neudělal model DR-Z 400. Pro ty,kdo hledají motorku do každého počasí, v ceně 30. - 50.000,- Kč, bez nutnosti repase po každé sezóně,bez proražených chladičů o pařez,s pojištěním jako za Jawu Twin Sport, je tady DR 350 a ještě dlouho taky bude.
  P.S. Italská firma Beta v roce 2003 představila nové modely Supermoto a Alp 4.0 s motorem Suzuki DR 350 !!!
    

 

Technická data
   
Motor 1 - válcový 4 - takt
Vrtání/zdvih 79/71,2 mm
Výkon 30 PS / 7600 ot.min
Kroutící moment 27 Nm / 6200 ot.min
Komprese 9,5 : 1
Ventilové vůle IN 0,05-0,10 mm
EX 0,10-0,15 mm
Karburátor Mikuni 33 mm
Spojka mokrá,vícelamelová
Převodovka 6 - stupňová
Sekundární př. řetěz 14/43 zubů
Jízdní výkony
Max.rychlost 135 km/h
Spotřeba 3,5 - 7 l / 100 km
   
Podvozek
Rozvor 1 435 mm
Stopa řízení 115 mm
Zdvihy pérování 280 / 280 mm
Tlumičový olej SAE 7,5 - 10 W
Výška sedla 890 mm
Světlá výška 290 mm
Ostatní
Hmotnost 113 - 130 kg
Obsah nádrže 9,5 l


Přehled a popis modelů
DR 350,1990-1999,hmotnost 113 kg,off road model,33 PS
plastová nádrž, karburátor Mikuni TM 33 s akcelerační pumpou, zesílené ráfky, zadní kolo bez tlumiče záběru, plně seřiditelný zadní tlumič, bez silniční výbavy (baterie,blinkry atd.),
prodávaný zejména v USA
      
Klikni pro zvětšení
DR 350 S,1991-99,hmotnost 118 kg,silniční verze,30 PS
plechová nádrž,karburátor MIKUNI BST 33, kompletní silniční výbava,rozeta s tlumičem záběru,2 - místný,
prodávaný na evropském trhu
      
Klikni pro zvětšení
DR 350 SHC, 1992-94, hmotnost 124 kg,30 PS
výbava stejná jako DR 350 S,přední vidlice Up side down,
možnost nastavení výšky sedla v rozmezí 850 - 890 mm
 
 
Klikni pro zvětšení
DR 350 SE, 1994-99,hmotnost 130 kg,elektrostartér
výbava stejná jako u DR 350 S,
nová hlava motoru s automatickým dekompresorem je zavedena i u modelu bez el.starteru
Klikni pro zvětšení
Klady a zápory

+++ Pružný, nevibrující motor s dostatečným výkonem a vysokou spolehlivostí
+++ Dostatek tuningových dílů do motoru z druhovýroby (písty,vačky,lamely atd.)
+++ Nízká spotřeba umožňuje celodenní terénní vyjížďky,event.nádrž 16l Acerbis
+++ Kvalitní pérování dovoluje ostrou jízdu v terénu
+++ Nízká hmotnost,dobrá ovladatelnost
---   Obtížnější startování bez automatického dekompresoru
---   Značná výška sedla nevhodná pro menší postavy
---   Tvrdé a nepohodlné sedlo pro delší turistické vyjížďky
---   Špatná kvalita laku na rámu zejména ve svarových spojích
---   Rychle rezavějící díly výfuku
 
Modelové kódy ročníků 1990 - 1995
Porovnáním čísla rámu s tabulkou zjistíte rok výroby motocyklu (tabulka není kompletní)
modely DR 350 S,SHC,SE
 Ročník Všechny země Německo/Rakousko Australie
1990 SK42A-100031 - SK42B-100007 - není
1991 SK42A-101880 - SK42B-100728 - JS1SK42AM2100001-
1992 SK42A-105876 - SK42B-101816 - JS1SK42AN2100210-
1993 SK42A-108839 - SK42B-103517 - JS1SK42AP2100001-
1994 SK42A-112881 - SK42B-105596 - JS1SK42AR2100001-
1995 SK42A-114696 - SK42B-106831 - JS1SK42AS2100001-
1996 SK42A-115428 - SK42B-107431 - JS1SK42A000500001-
1997 SK42A-116233 - SK42B-107864 - JS1SK42A000500277-
       
"ostré" DR 350 -
1990 DK41A-100001 -
1991 DK41A-100156 -
1992 DK41A-100514 -
1993 DK41A-100793 -
1994 DK41A-101299 -
1995 DK41A-101733

Tuning motoru
Stupeň 1.-odškrcení motoru - Německé modely měly výkon seškrcený na 27 PS,na víčku šoupátka je namontován doraz, který brání plnému otevření šoupátka. Odstraněním dorazu získáme 3 PS prakticky bez nákladů.Další levné "koně" získáme odstraněním gumové vložky na vstupu vzduchu do krabice filtru a zároveň výměnou hlavní trysky za č.135.Motor se lépe plní.
      
Klikni pro zvětšení
Stupeň 2.-obsah 385 ccm - Montujeme píst Wiseco pr.83 mm.
Výbrus válce se provádí do původní vložky válce. Se zvýšením obsahu se zvyšuje i kompresní poměr. Pro rovnoměrnější přestup tepla z hlavy do válce doporučujeme upravit původní plechové těsnění hlavy. Na demontované hlavě upravujeme výrobní nepřesnosti ve slícování kanálů a sedel ventilů event. frézujeme příliš široká ventilová sedla na šířku 1,0 mm. Tryskování karburátoru BST 33 upravujeme - voln.tryska 42,5 ,hlavní tryska 135 ,event. zvedáme jehlu šoupátka. Lepšímu průběhu výkonu napomáhá jakýkoliv "otevřený"výfuk a zvětšení vstupního otvoru do krabice vzduchového filtru. 

 

Klikni pro zvětšení
pístní sada Wiseco
cena 3.950,- Kč

Stupeň 3.-obsah 385 ccm - Úprava motoru je stejná jako ve stupni 2.Ostřejší reakci motoru na přidání plynu i vyšší max. výkon přináší montáž karburátoru TM 33 z "ostrého" modelu, příp. TM 36 Tryskování karburátoru je komplikovanější a je třeba postupovat individuálně. Nerezové koleno výfuku ABP s větším průměrem napomáhá průběhu výkonu a snižuje tepelné namáhání motoru.
 
Klikni pro zvětšení
karb.Mikuni TM 36
cena na vyžádání

 

Stupeň 4.-obsah 445 ccm- Montujeme píst Wiseco pr.89 mm do nově vyrobené vložky válce. Úprava má smysl pouze se současným použitím karburátoru min.pr.36 mm např. Mikuni TM 36 nebo Del Orto 36 (z Husqvarny TE 350) a kvalitně vyrobeného "otevřeného" výfuku s kolenem ABP. Na hranici svých rezerv se dostává spojka,výměna lamel je obvykle nutná. Klikni pro zvětšení
koleno výfuku ABP
cena 2.950,-Kč

 

Pro všechny úpravy motoru platí : Po výbrusu válce je nutný šetrný záběh min.300 - 500 km. Pro záběh použijte obyčejný minerální olej s výměnou po 1000 km. Nadále doporučujeme používat technosyntetické oleje s viskozitou 15W50 např. Motul 5100 (510,- Kč/2 l) nebo Denicol Pro 2000 (428,-Kč/2 l). Přísady pro zlepšení mazání např.Militec aplikujte až po záběhu. Tryskování karburátorů nastavujte raději na bohatší směs. Chudá směs nebezpečně zvyšuje teplotu motoru. Interval výměny oleje zkraťte na 3000 km.

 

Tuning podvozku

Úprava jízdní pozice - Originální řidítka DR 350 mají velmi podivný tvar. Jako náhradu doporučujeme duralové MX řidítka,které Vám nabízíme v různých tvarech i výškách.

Odlehčení motorky - Každé kilo váhy se v terénu pronese. Nejméně váží díly, které z motorky sundáme. Do krabice rozhodně patří zrcátka,blinkry, budíky, nástavec zadního blatníku a spínač bočního stojanu. Komu nevadí blikající světlo při volnoběhu, demontuje baterii. Další originální díly je možno nahradit lehčími z druhovýroby - maska se světlem, plastová nádrž, duralová rozeta, výfuk a brzdové kotouče vawe. Zatím nejlepší hodnotou na váze našeho souseda - "šroťáka"- je 126 kg s plnou nádrží (stejnou váhou se pyšní i KTM 520 EXC). 

 

maska Mc Master

kotouč Gold Fren Vawe

kotouč Gold Fren Vawe

     
Přední vidlice - Originální vidlice snese bez protestů rychlou jízdu i dlouhé skoky, ale moderní motocykly rakouské nebo švédské produkce jsou vybaveny lépe. Původní vidlici propěje kontrola pouzder a výměna oleje v intervalu 2 let. Doporučujeme tlumičový olej Denicol C.F.F.2 SAE 10 (268,-Kč/l) ,výška náplně 145 mm od horního okraje tlumiče ve stlačeném stavu bez pružiny. Do starších vyběhaných vidlic možno použít olej C.F.F.3 SAE 15. Výrazné zlepšení a zrychlení jízdy v terénu přinese montáž vidlice z motocrossových motocyklů - nezbývá než pročítat inzeráty s náhr.díly.

sada 4 pouzder vidlice
OEM díly

kloub přepákování
cena 620,- Kč


Zadní pérování - Zadní tlumič je v terénu slabou stránkou podvozku. Nezbývá než nastavit předpětí pružiny na nejnižší přijatelnou hodnotu - volnější pružina méně namáhá tlumení. Seřídít se dá jen stlačovací tlumení - můžete ho utáhnout na doraz . "Ostrý"model má seřiditelné i zvedací tlumení a je to za jízdy cítit. Dobrý je i  tlumič WP a skutečně skvělá je značka Ohlins. Stojí za to si za ně připlatit.
   Skvěle je u DR-ka postaráno o údržbu přepákování. 4 maznice umožňují péči o všechna ložiska kyvky a pák. Pouze kloubek dole na tlumiči bývá často vyklepaný, proto ho máme stále na skladě.
Doplňky - příslušenství

Klikni pro zvětšení

Klikni pro zvětšení

kryty rámu bílé/černé
výroba ukončena

chránič neoprenový
cena 620,- Kč

     

kryty rukojetí Polisport-různé barvy
cena 750,- Kč

kryty s výztuhou Acerbis
cena 2.350,- Kč

     

blinkr přední/zadní
cena 385,- Kč

zadní světlo
cena 400,- Kč

haltr pneu přední/zadní
cena 160,- Kč

     

 

zvedák motorky
cena 890,- Kč

 

rozpojovač řetězu
cena 900,- Kč

     
Další doplňky a náhradní díly

Cena

řetězové kolečko 12,13,14,15 zubů

260,-

rozeta ocelová 41,43,45,48 zubů

od 590,-

rozeta duralová 47-50 zubů

600,-

řetěz ČZ 520 ORM

1.470,-

brzdové destičky Gold Fren přední/zadní

450,-

brzdový kotouč Gold Fren standart přední/zadní

1.390,-

manžety přední vidlice Polisport - různé barvy

390,-

gufera přední vidlice ARIETE 

250,-

lamely spojky-sada

1.400,-

rozvodový řetěz DID

1.250,-

gufero ventilu (ks)

80,-

páčka spojky

160,-

páčka brzdy

190,-

objímka spojkové páčky

250,-

vzduchový filtr Twin Air

395,-

olejový filtr Hiflo

115,-

svíčka NGK DPR 9 EA - 9

95,-

Podobné doplňky nás pochopitelně zakoupíte
také na jiné enduro motocykly (XR 400,WR 250-450 aj.).
 
   

Katalog náhradních dílů

Kompletní katalog náhradních dílů můžete stáhnouz zde.
Díl 1 >>>
Díl 2 >>>
Obsahuje 92 obrazových skupin všech dílů motoru, podvozku, výbavy a elektroinstalace včetně objednávácích čísel. Nabízí pohled do útrob motocyklu, mnohdy poslouží také jako pomůcka při montáži dílů. Pozor  - katalog platí pouze pro modely S a SE 1990 - 1996. Pro "ostré"DR a  model SHC máme katalogy pouze na mikrofishi, při objednávání originálních dílů jsme Vám k dispozici.Cca 80% dílů z elektronického katalogu je shodných pro všechny modely.

Dílenský manuál

 Dílenský manuál pro všechny modely 1990 - 1997. Jedná se 440- stránkový manuál poskytovaný značkovým servisům Suzuki v němčině a je zpracován ve formátu PDF pro program Acrobat Reader. Obsahuje podrobný popis demontáže, kontroly a montáže všech skupin základního modelu DR 350 a dále pak všechny změny a modifikace následných modelů. Text doplňuje velké množství obrázků, schémat a tabulek.

 

Fotogalerie

Klikni pro zvětšení

Klikni pro zvětšení

Klikni pro zvětšení

Klikni pro zvětšení